مراسم تقدیر از منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم عاشورایی "عصر روز دهم" همراه با خاطرهگویی او از زیارت امام حسین (ع) در خلوت همراه با زندهیاد رسول ملاقلی پور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزای تسنیم، مراسم تقدیر از منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم "عصر روز دهم" دیروز در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در این مراسم که همراه با پردهخوانی عصر عاشورا و سخنرانی همراه بود، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینمای در سخنانی درباره شخصیت هنری این تهیهکننده سینما صحبت کرد.
شاهسواری که سابقه دوستی قدیمی با محمدی دارد، با اشاره به اینکه در سینما هنرمندان مؤمن فراوان داریم گفت که منوچهر محمدی یکی از این چهرهها است که در عمل ایمان خود را نشان داده است. او هرچه که در فیلمهایش گفته را به آنها عمل کرده است. او باتوجه به آنچه که در اثرهایش ساخته است، نمونه یک انسان مؤمن است.
او در ادامه بیان کرد: محمدی از ذخایر نمادین فرهنگ و هنر ایران است. ذخایر فرهنگ و هنر کسانیاند که در مواقف خطر به نجات سرمایه سینمایی و هنری کشور میآیند. اما خدا نکند که دل سرمایههای نمادین شکسته شود و کار به جایی برسد که طاقت عمل نداشته باشند. دعا کنیم آنان همیشه مؤمن و پابرجا بمانند.
بعد از صحبتهای شاهسواری مهندس مهدی چمران درباره هنر عاشورایی مطالبی را بیان کرد و گفت که زبان هنر در قلب و جان انسان اثر میگذارد و البته فیلم در این خصوص اثرگذاری بیشتری دارد. فیلمهای ماندگار مضامین برجستهای را با تکنیک ظریف سینما بیان میکنند و هنرمندان از این جهت دارای جایگاه بسیار بالایی هستند.
او بیان کرد که فیلمهای عاشورایی نیز اینگونهاند. چه مضمونی بهتر از عاشورا که یک در یک نیمروز که در یک نیمروز بدرخشد و در تاریخ ماندگار شود.
بعد از این، منوچهر محمدی روی صحنه حاضر شد و توسط چمران، جوادی مدیر فارابی، علی آشتیانی تهیهکننده سینما، نصرت الله تابش پژوهشگر هنر و شاهسواری مورد تمجید قرار گرفت.
محمدی در صحبتهای خود با اشاره به اینکه قرار بود فیلم "عصر روز دهم" توسط رسول ملاقلی پور ساخته شود گفت: این نکات را برای اولین بار است که بیان میکنم. این نعمت و لطفی بود که بابت ساختن فیلم "عصر روز دهم" نصیبم شد. قرار بود با مرحوم رسول ملاقلی پور بعد از فیلم "میم مثل مادر" درباره ایدهای که به ذهن من رسیده بود در کربلا فیلم بسازیم. با این فیلم برای اولین بار دوربینهای سینمای ما وارد کربلا و نجف شد.
وی ادامه داد: بعد از اینکه ایده را نوشتم به مرحوم ملاقلی پور دادم که مورد پسند او قرار گرفت. بعد از این به کربلا رفتیم که آن دوران تحت سیطره آمریکاییها قرار داشت. یک ماه برای تحقیق در عراق بودیم. یادم است که شبها در بین الحرمین با او مینشستیم و روی فیلمنامه کار میکردیم. آن دوران مانند این روزها نبود که حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) یکسره باز باشد و از ساعت 22 تا نماز صبح بسته بود.
این تهیهکننده سینما در حالی که اشکهایش امان نمیداد بیان کرد که یک روز عصر رسول به من گفت که اتفاق جالبی افتاده است. ملاقلیپور گفت که گروهی از هنرمندان اصفهان که برای طراحی ضریح به اینجا آمدهاند من را شناختهاند و گفتهاند که ما شبها تا صبح که حرم بسته است، برای نمونهبرداری از ضریح امام حسین (ع) و طراحی در کنار مضجع شریف ایشان کار میکنیم و شما هم میتوانید در این مدت در کنار ما باشید. این شد که بعد از بستن حرم در جایی که قرار گذاشته بودیم رفتیم و این توفیق نصیب ما شد که تا صبح در حالی که تنها 10 نفر دور ضریح امام حسین (ع) بودیم، ایشان را زیارت کردیم. همیشه زیارت حرم امام رضا (ع) از نزدیک برای ما حسرت است حال این توفیق نصیب ما شده بود که ضریح حضرت اباعبدالله (ع) را برای چند ساعت در خلوت و تنهایی زیارت کنیم.
تهیهکننده "مسافر ری" و "طلا و مس" در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره مفهوم عمیق واژه سلام در زیارتنامههای ائمه اطهار و نسبتی که میان زائر با امام معصوم از این طریق بیان میشود نیز صحبت کرد. او در اینباره گفت که سلام یعنی از کسی که سلام میکند هیچ گزندی به طرف مقابل نمیرسد بلکه یکسره عافیت و ایمنی است. همواره این کلمه را در زیارتنامهها میخوانیم که فراوان بهکار برده میشود اما همیشه تصورم این بود که این کلمه یعنی ادب و احترام اما زمانی که مفهوم دقیق و عمیق این کلمه را فهمیدم، متوجه شدم که شیعه به عنوان کسی که پیرو اهل بیت علیهم السلام است با این کلمه میگوید که هیچ چیزی که منجر به وهن و ناراحتی ائمه شود را نمیگویم و انجام نمیدهم. این همان چیزی است که امروز برای ما مهم است و باید آن را بهکار بریم، اینکه کاری نکنیم که منجر به ناراحتی ائمه اطهار علیهم السلام شود.
بعد از صحبتهای محمدی، فیلم سینمایی عصر روز دهم برای علاقمندان نمایش داده شد.
انتهای پیام/